The Bauhaus in Mathias Goeritz’ Visual Education in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.29351/rmhe.v6i12.158Keywords:
Mathias Goeritz, Bauhaus, Visual Education, MéxicoAbstract
From 1919 to 1928, the Bauhaus masters aimed to establish a visual education that would enable self-expressions useful to society. They wanted the integration of art with society through technology. This essay explains how the teaching methods of the Bauhaus masters, at the time when Walter Gropius was its director, influenced the teaching practice of artist Mathias Goeritz (1915-1990) at the National Autonomous University (UNAM) in Mexico City during the 1960s. First, I describe the context and characteristics of the Bauhaus, then I relate this to the dynamics of Goeritz’ classes, examined in his texts and interviews. Although Goeritz was never a Bauhaus student (he was born in 1915), he received the influence of the school trough his friendship with Herbert Bayer, Gyorgy Kepes, as well as the teaching techniques of Johannes Itten, László Moholy-Nagy and his passion for Paul Klee.
References
Archivos
AICC Archivo del Instituto Cultural Cabañas, Hospicio Cabañas, Guadalajara, Jalisco, México.
CENIDIAP Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas, “Archivo Goeritz”, Centro Nacional de las Artes (CENART), Coyoacán, Ciudad de México.
Documentos Albers, Anni (1967), Carta a Mathias Goeritz, aicc, fólder Correspondencia Mathias Goeritz 1941-1969, 1o de marzo.
Kepes, G. (1972), Carta a Mathias Goeritz, aicc, Correspondencia 1970-1978, 9 de febrero, Boston.
Kepes, G. (1967), Carta a Mathias Goeritz. aicc, Correspondencia 1941-1969, 11 de mayo, Boston.
Villanueva, C. R. (1970), Carta a Mathias Goeritz, aicc, Corrrespondencia 1970-1978, 9 de octubre.
Hemerografía
El Nacional, 27 de febrero de 1990, p. 4.
Arquitectura México (1952), núm. 40, diciembre de 1952, pp. 419; núm. 65, marzo de 1959, pp. 49; núm. 66, junio de 1959, pp. 109; núm. 67, septiembre de 1959, pp. 185; núm. 68, diciembre de 1959, pp. 245; núm. 69, marzo de 1960, pp. 49; núm. 70, junio de 1960, pp. 109-116; núm. 71, septiembre de 1960, pp. 169-170; núm. 72, diciembre de 1960, pp. 229; núm. 73, marzo de 1961, pp. 51-58; núm. 74, junio de 1961, pp. 111-115; núm. 75, septiembre de 1961, pp. 171; núm. 76, diciembre de 1961, pp. 230; núm. 77, marzo de 1962, pp. 55-62; núm. 78, junio de 1962, pp.121-122; núm. 79, septiembre de 1962, pp. 204, 208; núm. 80, diciembre de 1962, pp. 289-290; núm. 81, marzo de 1963, pp. 57-64; núm. 85, marzo de 1964, pp. 53-59; núm. 105, 1971, pp.110-123; núm. 107, 1972, pp. 219-231.
Entrevistas
Chávez Landa, A. (2018), “Entrevista con Juan Alvaro Chávez Landa sobre la clase de Goeritz en la UAEM” (8 de marzo de 2018).
Díaz Arellano, G. (2018), “Entrevista en El Museo Experimental El Eco” (14 de noviembre de 2018). Gallardo, A. (2016), “Entrevista a Antonio Gallardo en la librería Rosario Castellanos” (2 de diciembre de 2016).
García, L. (2018), “Entrevista en la Facultad de Arquitectura sobre la clase de diseño de Goeritz” (6 de junio de 2018).
Goeritz, M. (1974), “Diálogos con Mathias Goeritz”, 6 de agosto.
Kassner, L. (2017), “Entrevista a la Dra Kassner en Sierra Guadarrama 33” (19 de enero de 2017).
Nieto Bellmont, L. (2017a), “Entrevista a la arquitecta Nieto en el Museo de El Eco”, 2 de mayo.
Nieto Belmont, L. (2017b), “Entrevista con Lilly Nieto Belmont”,27 de enero.
Senosiain, J. (2017), “Entrevista al arquitecto Javier Senosiain en su despacho, ubicado en calzada Legaria 779, col. Irrigación, 11500 cdmx, 23 de junio.
Solís, L. (2017), “Entrevista en su despacho”, 13 de julio.
Bibliografía
Allen, J.S. (2002), The Romance of Commerce and Culture, University Press of Colorado, Boulder.
Armytage, W. H. G. (1952), “Friedrich Froebel: A centennial aprpreciation”, History of Education Journal, vol. 3, núm. 4, verano, pp. 107-113.
Bayer, H., Gropius, I. y W. Gropius (1938), Bauhaus, 1919-1928, The moma, Nueva York.
Clemens, R.D. (1975), “A Case for Art Education”, Art Education (marzo): 2-7.
Cuahonte, L. (2015), Pensamientos y dudas autocríticas. El Eco de Mathias Goeritz, Turner, Ciudad de México.
Díaz Arellano, G. y E. Espinosa Dorantes (2017), Mathias Goeritz educación visual y obra, uam Azcapotzalco, México.
Findeli, A. (1990), “Moholy-Nagy Design Pedagogy in Chicago (1937-1946)”, Design Issues, vol. 7, núm. 1, otoño, pp. 4-19.
Gage, J. (1982), “Colour at the Bauhaus”, AA Files (Architectural Association School of Architecture), núm. 2, julio, pp. 50-54.
Gay, P. (2007), Modernidad, la atracción de la herejía, de Baudelaire a Beckett, Paidós, Barcelona.
Goeritz, M. (1970), “The Route of Friendship: Sculpture”, Leonardo, vol. 3, pp. 397-407.
Goeritz, M. (1942), Ferdinand von Rayski und die Kunst des neunzehnten Jahrhunderts, Hans von Hugo, Berlín.
Goethe, J.W. von (2009), The Metamorphosis of Plants, mit Press, Cambridge.
Gortázar, F. G. (1991), Mathias Goeritz en Guadalajara, UdG, Guadalajara.
Gropius, W. (1919), El Manifiesto de la Bauhaus, s.ed., s.l.
Horowitz, Frederick A.D.B. (2006), Josef Albers: To Open Eyes. The Bauhaus, Black Mountain College and Yale, Phaidon, Nueva York.
Itten, J. (1965), “The Foundation Course at the Bauhaus”, Education of Vision, George Braziller, Nueva York, pp. 104-121.
Itten, J. (1961), The Art of Color, Reinhold, Nueva York.
Kandinsky, W. (1979), De lo espiritual en el arte, La nave de los locos, México.
Kandinsky, W. (1947), Point and Line to Plane, Solomon R. Guggenheim Foundation, Nueva York.
Kassner, L. (1998), Mathias Goeritz una biografía 1915-1990, UNAM/INBA/CONACULTA, México.
Kepes, G. (1970a), El movimiento: su esencia y su estética, Organización Editorial Novaro, México.
Kepes, G. (1970b), La estructura en el arte y la ciencia, Organización Editorial Novaro, Naucalpan.
Kepes, G. (1969), Language of Vision, Paul Theobald and Co., Chicago.
Kepes, G. (1966a), Sign, Image, Symbol, George Braziller, Nueva York.
Kepes, G. (1966b), Proportion Symmetry, Rhythm, George Braziller, Nueva York.
Kepes, G. (1965), Education of Vision, George Braziller, Nueva York.
Klee, P. (1953), Pedagogical Sketchbook, Praeger, Nueva York.
Lerner, F. (2005), “Foundations for Design Education: Continuing The Bauhaus Vorkurs Vision”, National Art Education Asociation, vol. 46, núm. 3, primavera, pp. 222-226.
Mac Masters, Merry (1990), “Mathias Goeritz, pionero del diseño básico”, El Nacional, 27 de febrero, p. 4.
Méndez-Gallardo, M. (2014), “Educar la sensibilidad estética. Entrevista con fray Gabriel Chávez de la Mora”, Mathias Goeritz Obsesión Creativa, núm. 115, diciembre, pp. 40-43.
Moholy-Nagy, L. (1947), The New Vision, Abstract of an Artist, Wittenborn-Schultz, Nueva York.
Monteforte, M. (1993), Conversaciones con Mathias Goeritz, Siglo XXI, México.
Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) (2014), Lance Wyman, México, UNAM, México.
Porter Galetar, L. (1997), “La pedagogía de Mathias Goeritz”, en Los ecos de Mathias Goeritz. Ensayos y testimonios, IIE, UNAM, México.
Solís, L. (2006), “Memorias de un alumno de arquitectura sobre Mathias Goeritz”, Repentina, cuarta época, núm. 226, junio, pp. 4-5.
Strauch-Nelson, W. (2012). “Reuniting Art and Nature in the Life of the Child”, Art Education, núm. 65, mayo, pp. 33-38.
Tudelilla, C. (2014), Mathias Goeritz, recuerdos de España 1940-1953, Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza.
Valenzuela, S. (2013), “Lo falso se vuelve verdadero: el catálogo de Christie’s de Zhang Hongtu”, Portes. Revista mexicana de estudios sobre la Cuenca del Pacífico, vol. 7, núm 13, enero-junio, pp. 105-122.
Varnelis, K. (1998), “The Education of the Innocent Eye”, Journal of Architectural Education, vol. 51, núm. 4, mayo, pp. 212-223.
Recursos electrónicos
Al Jazeera Plus (2017), “Meet Mexico’s New Anti-Gentrification Saint”, AJ+. Facebook, video disponible en: .
Arquitectura México, sec. “Arte” (1959-1964; 1972), Facultad de Arquitectura, UNAM, documento PDF disponible en: ; (fecha de consulta: 11/28/2018).
Camhaji, E. (2017), “La santa que ahuyenta a los ‘hipsters’ del corazón de la Ciudad de México”, El País, sec. “Internacional”, 6 de junio, documento HTML disponible en: <http://internacional.elpais.com/internacional/2017/06/02/mexico/1496433731_922169.html>.
Cohen, L. y M. Gale (2014), “Klees-second-rule-bauhaus-rules-are-made-be-broken”, documento HTML disponible en: <http://www.tate.org.uk/context-comment/blogs/klees-second-rule-bauhaus-rules-are-made-be-broken>; (fecha de consulta: 26/04/2018).
Coronel, M. A. (2017), “Santa Mari la Juaricua, patrona contra la gentrificación en la CDMX”, Noticieros Televisa, Ciudad de México, 13 de junio, video disponible en: .
Garza Usabiaga, D. (2013), “La Ruta y la Olimpiada”, Arquine, 6 de mayo, documento html disponible en: <https://www.arquine.com/la-ruta-y-la-olimpiada/>; (fecha de consulta: 23/11/2018).
Jäschke, J. (2018), “Mexiko: Die Heilige gegen Gentrifizierung”, Weltspiegel. Das Erste Mediathek, ideo disponible en: <http://mediathek.daserste.de/Weltspiegel/Mexiko-Die-Heilige-gegen-Gentrifizie-run/Video?bcastId=329478&documentId=52373642>.
Kroth, M. (2017), “Meet the Patron Saint of Resisting Gentrification”, CityLab. Life, 2 de octubre, documento HTML disponible en: <https://www.citylab.com/life/2017/10/mexico-city-santa-mari-la-juaricua/540855/>.
MIT (2017), “mit Program in Art, Culture and Technology”, documento HTML disponible en: <http://act.mit.edu/people/director/gyorgy-kepes/>.
Revista Mexicana de Estudios sobre la Cuenca del Pacífico, Universidad de Colima, Colima, documento HTML disponible en: <http://www.portesasiapacifico.com.mx/index.php?p=revista&id=48>.
Valenzuela, S. (2014). “El amor en los tiempos del Tínder”, Nexos, sec. “Cultura”, documento HTML disponible en: <http://cultura.nexos.com.mx/?p=6627>; (fecha de consulta: 25/07/2017).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Sandra Valenzuela Arellano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.